Friday, 23 March 2012

lAwaK -3 piLot

Kisah 3 Pilot yang ditangkap oleh Suku Dayak Kanibal, ke-3 pilot yg takut trsebut mmohon agar x dibunuh. Maka ketua suku kaum itu pn brkata, ‘Klau kowg sume nk hidup, kowg kena msuk hutan & bawa 10 buah yg sama jenisnya. Tapi kowg hanya ada masa 3 jam saja!’ 


Sblm 3 jam, pilot yg 1 pun akhirnya dtg bawa 10 epal. 
Ketua Suku : "Ok, kamu dh bawa 10 bj epal. Skrg msukkan semua epal tu ke dlm lubang dubur kamu satu persatu. Klau kamu mrintih atau brsuara, kamu akan saya potong2!" 


Dgn penuh prjuangan & ketahanan akhirnya epal prtama dpt di msukkan. Tp utk epal yg ke 2 dia xdpt mnahan sakit & terus mnjerit. Dgn kejam ketua suku td terus memenggal kepala si pilot. Maka naiklah pilot td ke syurga. 


Pilot ke-2 plak dtg bawa 10 bj anggur. Dan ketua suku td terus bg arahan yg sama. 1 anggur msuk, 2 anggur, 3 anggur, tp pada saat dia nk masukkan anggur yg ke 10, ketua suku td tiba2 memotong kepala pilot ke-2. 


Naik la pilot ke-2 td ke syurga & brjmpa dgn pilot-1 td. 
Pilot2 : Wah, kau pn mati jgk? 
Pilot1 : Ye la, aku bwk epal. Xtahan sakit! Sial tul ketua suku tu, syaratnya susah sgt! Hbs kau bwk buah apa? 
Pilot2 : Anggur 
Pilot1 : Anggur?? Tu kan senang! Kck je, xsakit pon! 
Pilot2 : Mmg betul. Sume anggur aku hmpir masuk ke dlm lubang dh..Tapi tiba2 aku ketawa & hbs sume anggur yg aku msuk td keluar blik….. 
Pilot1 : Bodoh kau! Knpe ketawa? 
Pilot2 : Habis, ms aku nk msukkan anggur yg ke 10, aku nmpk pilot ke-3 bawa durian...giler ko..durian!!! 
kakakakakkaaaa.....=)) 

Saturday, 3 March 2012

untuk sebuah hati

sedang bosan o9,terbaca sesuatu yg di post oleh seorang kwan..menarik jgk..jom bca sesama :)


ah kesepian dalam setiap belaian ketetapan kasih sayang-Nya..

Untuk sebuah hati yang masih mencari, carilah dengan ikhtiar yang suci. Ikhtiar tanpa nafsu dan paksaan waktu, ikhtiar dengan harapan dan ketundukan, melangkah dalam koridor di jalan-Nya..

Untuk sebuah hati yang masih merindu, rinduilah Dia yang paling layak untuk dirindu. Kelak kau akan tahu,merindukan-Nya adalah penantian dan pencarian yang terindah..

Untuk hatiku & hatimu, sesungguhnya kau dan aku berada dalam genggaman-Nya, maka tak ada yang perlu dikhuatirkan selama kita bersandar kepada-Nya. Jangan pernah meragukan, apa yang sudah ada dalam ketetapan-Nya..

Hari ini ku tulis surat untuk sebuah hati, berharap hati ini hanya menanti, menunggu, mencari dan merindu hanya kerana-Mu, ya Allah..

Aamiin ya Rabbal 'Alamin.. Kekal istiqomah wa hamasah.. ♥

Monday, 20 February 2012

hAt! s3k3cIL t!kuS

Semalam sedang lepak-lepak dgn seorang kawan ,
tiba2 dia bercerita tentang seekor tikus.aku rsa cerita ini agak menarik untuk dikongsi..

jom bca!


Cerita ini mengisahkan tentang seekor  tikus yang selalu bergaduh dengan kucing. 
Dia bosan dengan hidup macam tu. Dia inginkan perubahan.
Oleh itu tikus itu pun masuklah kedalam hutan dan berjumpa dengan seorang ahli sihir. 
Tikus itu meminta ahli sihir itu merubahnya menjadi seekor kucing. 
Katanya dia sudah tidak sanggup untuk bergaduh dengan kucing itu.
Ahli sihir itu pun terus menukar tikus itu menjadi seekor kucing.


Setelah menjadi seekor kucing,tikus tadi asyik bergaduh pula dengan seekor anjing. 
Oleh itu dia pun masuk kembali ke dalam hutan untuk berjumpa dengan ahli sihir itu.
Dia meminta agar ahli sihir itu merubahnya menjadi anjing pula. 
Ahli sihir itupun menunaikan permintaan tikus itu.


Setelah menjadi anjing,tikus itu pula asyik bergaduh dengan harimau. 
Dia pun berjumpa dengan ahli sihir itu kembali.Dia sudah bosan kalah dengan anjing yg lain.
Dia  pun meminta ahli sihir itu menukarkannya menjadi harimau pula.
 Tanpa bertnya ahli sihir itu menunaikan permintaan tikus itu.


Setelah menjadi harimau,tikus itu bergaduh pula dengan singa.
Kali ini dia meminta pertolongan ahli sihir itu lagi.Ahli sihir itu masih menolongnya.


Setelah menjadi seekor singa ,tikus itu takut pula dengan pemburu. 
Dia masuk ke hutan dan berjumpa dengan ahli sihir itu lagi.
Tikus itu meminta ahli sihir itu jadikan dia seorang pemburu. 
Lalu berkata lah ahli sihir itu " jika hati kita masih sekecil tikus,tak kira kita ini siapa kita tetap penakut "


So yang paling penting,kita harus lah berani,tak kira lah siapa kita :)

Thursday, 16 February 2012

kuAtkaN kAN haTiMu...

Hidup tidak selalunya indah, laut tidak selalunya tenang dan hari tidak selalunya cerah.
Namun susahnya hidup, geloranya laut dan mendungnya hari bukanlah pencacat sebuah diari kehidupan.
Setiap yang berlaku dan apa yang kita lalui ada hikmahnya.
Ada cerita di sebaliknya. Kita pelu bersedia menghadapinya dan mencari maknanya
supaya kita sentiasa ingat kepada yang maha kuasa.


kita perlu sedar dan yakin dalam apa jua situasi, Allah S.W.T sentiasa bersama kita .
Hanya kita sendiri yang sering kali menghindarkan diri dan alpa daripada Allah S.W.T .
Mungkin ada masanya kita terleka dengan sepoi angin bahagia dunia yang sementara .
Atau mungkin kita berada di puncak kebimbangan yang sangat hampir dengan gunung kegagalan dan kekecewaan.
Ini yang selalunya membuat kita jauh daripada Allah S.W.T dan dilanda kesedihan.
Terlalu bahagia atau terlalu senang akan membuat kita mudah terlena, terlalu sedih atau kecewa juga akan membuat kita mudah terbabas ke lorong suram.


Oleh itu hiburkan hati , tenangkan lah  fikiran .
Warnai hidup ini dengan bunga-bunga senyuman , dinginkanlah hati dengan salju ketabahan, wangikan laaa suasana dengan renjisan kesabaran dan indahkan lah lagi dengan sentuhan keimanan.
Hidup ini akan lebih bermakna, dan diri kita akan lebih berharga.
 Pada usia yang berlalu setiap saat tidak sia-sia.


Jangan bersedih, mungkin itu lafaz yang amat mudah dan sukar dan ringkas .
Makna dan jiwanya besar .
Pengisian ini adalah untuk menyunting semangat jiwa yang bersedih ,berduka dan hati yang bercelaru.
Agar kita lebih dekat dan sentiasa mengingati Allah S.W.T.
Kita memohon kekuatan dan ketabahan daripada Allah S.W.T bagi menghadapi kesusahan dan kesedihan.

Wednesday, 15 February 2012

3sOk aDaLaH p3n3ntUaN

bak kta orang hari ini adalah impian hari semalam..
hari esok pula adalh harapan...
tapi...kdang harapan untuk hari esok menjadi satu kekecewaan..


kdang-kdang kita berfikir aku dah tak berharap lagi untuk itu..
mcm lagu sheila on 7 tu.."aku berhenti berharap..dan menunggu datang gelap"


dan begini laa cerita aku...


x lma lagi aku akn di hntar untuk posting..
aku sedih sebab tak ramai kawan-kawan aku yang terpilih..
walau bagaimanapun aku doakan diaorang dapat buat yang terbaik nanti..
ok guys.."walaupun lepas ni kita dah x dapat sma2..aku ttp syang korang tau"


posting kali ni sangat mengecewakan aku..
sebab kita tak leh plih dengan siapa nak pergi..
so mungkin aku bakal pergi dengan orang-orang yang aku tak rapat..
dan aku takut untuk itu..
macam mana nanti tu ..tak dapat aku bayangkan...


sebelum ni aku berharap sangat dihntar ke tropicana...
tapi sekrang aku berhrap sngat supaya tak dihantar disana :(
x mahu tambah luka dihati ni :(
sebab ada DIA di sana...
hope hari ini semunya nya berubah...
tak nak..tak sanggup!


plisee...aku hrap sangat dicampakn jauh2..
sejauh yang mungkin pun tak ape :)
asalakn aku dpat buang semua rasa ini...


aku dah mula takut untuk terus berharap...klu DIA anggap hrapan aku semuanya  tak bermakna..
so mungkin penghrapan di tempat lain itu menghasilkan sesuatu yang lebih baik..
siapa tahu kan? ?


so esok penetuan tentang dua perkara..he he he..
dgn siapa dan dimana...


so kepada sesiapa yang membaca berdoa laa untuk aku dan kekawan semuaa..
kami sebenarnya taakuutt sesangat :(




Monday, 13 February 2012

valentine's day

Terasa nk share mengenai valentine's day plk..he he he..
aku pun x thu ape msalah aku..nk bercakap soal cinta aje skrang..
nevermind! ni blog aku,aku punya suka laa kn..he he he..
as uoalss like..uolass cn read it..
oke..back 2 our topic:)

orang ckap x baik sambut valentine ni..
terutama sekali bagi umat islam..
ini kerana dikata valentine day adalah hari kejtuhan umat Islam.

oke..but for me..aku pun ade opinion sendiri.
hope korang jangan laa marah..
sory to say this ok..
aku x kata semua ni salah..
tp sambut valentine ni sweet kn..urmm :)
klu aku ada boyfren sure aku nk sambut..
sebab...

time valentine ni laa bF korang nk bg korang hadiah..
bkan senang nk dpt hadiah slain dr trikh bufday..am i right?
aku thu ramai yang kt luar sana sedang sambut valentine..
hope korang happy bersma pasangan masing-masing ok..

oke..so korang ada fikir tak nk bagi hadiah apa kt awek or bF korang..
bg laa ape pun..asalkan ianya masih tidak melanggar peraturan AGAMA !

valentine ni sering dikaitkan dengan bunga ros.
setiap warna bunga membawa maksud yang berbeza..
dan setiap warna juga diberikan pada orang-orang yang berbeza..

1. MAWAR MERAH

Ros merah sering dikaitkan dengan cinta dan kasih sayang.
so ianya mmg untuk pasangan yang sedang bercinta.
so kepada pasangan yang sedang bercinta,
warna ros yg PALING sesuai untuk korang adalah merah..

2.MAWAR PUTIH

Bila time je valentine pasti smua berbut nak bagi bunga mawar merah..
sedangkan ada yang berfikir bahawa warna putih adalah paling sesuai
mawar putih juga dikatakan sesuai diberi untuk psangan yang sedang bercinta.
warnanya yang putih bersih memberi maksud tersendiri.
seperti yang kita tahu,putih itu melambang kesucian,melmbang ketulusan
dalam sebuah perhubungan..sesuai diberi kepada perempuan yang
sememangnya lemah lembut..

3. MAWAR PINK

warna pink selalunya dikaitkan dengan keluarga dan teman..
Ada yang memberikan mawar pink sebgai tanda memohon maap
setelah berlakunya pertengkaran..


4.MAWAR HIJAU 


Mawar hijau adalah membawa maksud keharmonian dan kesejahteraan .
warna ini memberi maksud supaya kehdupan hari yang bakal mendatang 
menjdi semakin baik..walaubagaimanapun warna ini jarang diberikan
kepada sesiapa ketika valentine.

5.MAWAR KUNING


Mawar kuning sememangnya menarik pada perhatian kita.
kerena warna nya yang terang dan menyerlah.
tapi ada sesetengah pihak yg merasa bunga ini membawa maksud
cemburu...








Sunday, 12 February 2012

kita sememang nya berjauhan .

Kadang Kala Kita Merasa
Dekat Sangat Pada Seseorang
Tetapi Tak Tercapai Tangan Kita
Untuk Mengemgam Tanganya...



Kadang Kala Hati Kita Merasa
Rindu Sangat Pada Seseorang
Tetapi Hati Kita Selalu Berkata-kata
Aku Takut Untuk Meluahkannya...



Kadang Kala Hati Kita
Teringin Sangat Untuk Bersamanya
Tetapi Hati Kita Sering Berkata-kata
Aku Takut Untuk Mendekatinya....


Kadang Kala Kita Ingin Berseorangan
Tetapi Hati Kita Takut Dalam Kesunyian...


Kadang Kala Hati Kita Ingin Mengambil Berat
Pada Orang Yang Kita Sayang
Tetapi Hati Kita Sering Berkata-kata
Aku Takut Untuk Di Salah Ertikan....



Rupan-rupanya... Kita Memenang Berjauhan
Yang Tak Mungkin Tercapai Tangan Ku
Untuk Ku Mengemgam Tangan Mu



Kini Ku Kirimkan Hati Ku..
Sebagai Penganti Diri
Agar Ia Sentiasa Dekat Pada Mu..
Agar Persahabatan Yang Terjalin Ini
Kekal Untuk Selamanya..


Walaupun DiriKu Tidak Muncul


Di Hadapan MU....